RECENSION – DESTINY (2014)

destinyTestat på: PS4, Finns även till: PS3, Xbox 360, Xbox One,
Genre: Action, Utvecklare: Bungie, Utgivare: Activision,
Antal spelare online: 1-12, Åldersgräns: Från 16 år,
Premiär: Ute nu!

Nu har jag äntligen spelat så mycket att jag kan ge en klar recension på storspelet Destiny som så många har väntat på, ni kommer få veta exakt vad jag tycker om spelet ;)

Bungie som tidigare gjort HALO serien till xbox återkommer nu med ett spel som så många har sett fram emot, DESTINY. Ett spel som är väldigt unik men som ändå är en blandning av många olika spel genrer. Destiny är ett first person shooter onlinespel, där man ska försöka komma i så hög level som möjligt på sin karaktär som man väljer i allra första delen på spelet. Det finns tre olika typer av karaktärer, Warlock, Titan & Hunter… även om dom är väldigt lika och alla i slutändan gör mer eller mindre samma sak så rekommenderas Hunter pga sin specialattack som många, inkl. jag tycks älska.

destiny 7

Spelet börjar ganska så långsamt och tycks inte utmana dig så mycket, men det ändras sen med tiden. För att få den absolut bästa upplevelsen med Destiny ska den spelas med minst en person till, helst 3 pers tillsammans. Man går runt eller åker i sin riktigt häftiga “space car” och slaktar fiender, samarbetet gör att man kan ta sig an högre nivåer och få fler engrams och items, nått som är viktigt i spelet för det är med dom sakerna du uppgraderar dina vapen.
Bossarna i spelet är något av det roligaste att få möta, dom är stora och svåra (beroende på vilken svårighetsgrad du spelar) men en fröjd att få möta.
Jag har älskat att spela Destiny, mer och mer ju fler missions man har klarat av och ju högre jag levlat min gubbe.
Det finns kanske inte så många världar just nu att utforska, men dom som finns är stora och vackra. Jag erkänner att jag trodde det skulle finnas mer vid releasedagen. Inget som är värst tråkigt då vi vet att det kommer att komma mer, men… när det kommer mer, så kan det komma mycket mer, och det är just vad det kommer att göra vilket känns som att det kanske blir för dyrt i längden. Men så länge det levererar så borde det kännas acceptabelt.

Efter du har uppnått level 20 så börjat ett helt nytt sätt att levla, då är det extra viktigt att du får rätt engrams och uppgraderar dina stridskläder (Gears) för beroende på hur bra dom är så ökas din level efter det. Rätt roligt då man ger sig ut på så många uppdrag som möjligt, men kan bli frustrerande när du inte får något.
Det uppdateras med massa olika mission varje vecka för dom som redan gjort alla, det är missions som görs på samma världar men med olika variationer vilket gör att det ibland ändå kan kännas för repetitivt. Hoppas att dom nya banorna kommer strax för visst, man kanske har spelat för mycket och gjort det mesta.

destiny 6 destiny 4

Crucible är PVP delen av spelet (multiplayer) där man slåss högst 6 mot 6 pers online på en stor bana och där man försöker att antigen ta motståndarnas flagga, eller bara utplåna motståndarna, erövra olika positioner på kartan… ja det vanliga ni vet som brukar finnas när man ska spela PVP online. Skillnaden här är att det gear och vapen som man uppnått i själva story spelet med sin “gubbe” är det man tar med sig in i kriget online, något som är både bra och dåligt. Hoppar man tex in direkt i crucible utan att ha spelat storyn så har du inte så mycket, men har du spelat ett tag borde du klara dig bättre. Bungie har sagt att det inte ska spela någon roll och där alla är väldigt balanserade, men vissa grejer som dubbelhopp och combos får du bara ju längre in du kommer i spelet och där kan balansen skilja en del tycker jag.
Oavsett, i början tyckte jag inte alls om det då jag tycke det var väldigt svårt, men efter att jag hade ökat leveln på min gubbe så kändes det som att jag hade mer kontroll på spelandet och jag ägde hehe… nu älskar man PVP delen. En annan grej är att man också får engram här på PVP, man kan kalla det för priser, men det som är tråkigt är att dom slumpas ut vilket gör att oavsett hur grym och duktigt du än har spelat så kan den som kom sist få priset och inte du.

destiny 3destiny 5

I helhet så har jag verkligen njutit av att spela Destiny, det har sina småfel här och där men för mig som älskar FPS är detta en skön upplevelse. Jag njuter varje gång jag är med polarna och krigar, det känns skönt att få utforska och slakta massa monster med grabbarna och man blir nöjd efter att man klarat av en fet boss.
Spelet borde som sagt ha haft fler världar efter all hajp som fanns kring Destiny, men det kommer mer så inga problem där.
Jag hoppas detta blir som World of Warcraft, att det fortsätter att expanderas varje gång mer och mer och aldrig tar slut. För jag har alltid velat uppleva ett sådant spel men med den genren jag älskar, FPS. För WoW är absolut inte min grej.

Destiny är för dig som älskar att spela med polarna och sammarbeta, för dig som alltid gillat FPS. Men var inte rädd att testa Destiny om du gillat nått annat, för det kan vara för dig med… det är något nytt blandat med mycket som redan finns.

DESTINY FÅR 9/10
+ Sammarbetet, att det är FPS, grafiken, stora världar, sköna bossar, menyerna, Crucible!
– För få världar, känns ibland för repetitivt, tråkigt slumpmässigt givande priser i Crucible.

destiny 2

About Philippe Antonio

My name is Philippe Antonio and I love movies! Have a movie collection that I wouldn't even trade for a new Ferrari (the gasoline is to expensive) ... I love to draw and have my art on another website Blackbrush.se. Besides that, I also love Gadgets and Zlatan ... well, football generally. I Founded this website for my comic figure at first but has lately just focused on movie/game news, reviews and that stuff. So hope you liked it!